مسجد از نگاهى خانه خداست و از نگاهى دیگر، مجلس و جایگاه پیام آوران بزرگ الهى و خانه همه تقواپیشگان است. ضرورت تلاش براى آبادانى و رونق این جایگاه ملکوتی تا آنجاست که یکى از رازهاى تشریح فریضه جهاد، پاسدارى از این پرستشگاه پرعظمت در برابر یورش حاکمان ستمگر است و تاریخ مسجد با تاریخ دین اسلام گره خورده، که از شروع بعثت بسیاری از حرکتها و فعالیتها از مسجد صورت گرفته است.
مسجد پایگاه وحدت
مسجد پایگاه عبادت و یاد خداوند متعال و پایگاه جهاد فکرى و تعلیم و تعلم معارف اسلامى و نمایش روح وحدت و یکپارچگى به دشمنان اسلام است. مسجد به عنوان پایگاه عبادت و یاد خداوند متعال و به عنوان پایگاه جهاد فکرى و تعلیم و تعلم معارف اسلامى و همچنین بعنوان پایگاه تجمع نیروهاى رزمنده و اعزام آنان به جبهه و جهاد و مرکز وحدت مسلمان و نمایش روح وحدت و یکپارچگى به دشمنان اسلام مورد استفاده قرار گرفته است.
معنای مسجد
مسجد واژهاى عربى از ماده "سجد" است که اسم مکان به معنای محل سجده است زیرا سجده فرد کاملترین مصداق عبادت به شمار میرود و نهایت خضوع در برابر خالق هستى است. مسجد خانه دوم هر مسلمان است و تعلق به معبود دارد و خانه خداست، محل پرستش، نیایش و ارتباط با خالق یکتا، غنى و فقیر در آن یکسان است.
اهمیت مسجد بر کسى پوشیده نیست و مانند کعبه، حرم الله است و جنگ در آن حرام و احترامش بر همگان لازم است، مسلمانان نیز بیشتر از هر چیز و هر جاى دیگر به عمران و آبادانى و توسعه مسجد اهتمام میورزند و به شکوه و عظمت آن میاندیشند که وجود مساجد مستحکم و باشکوه در سرزمینهاى اسلامى دلیل بر این مطلب است. بعد از انقلاب اسلامى مساجد اهمیت بیشترى یافتند و فعالیتهاى سیاسی، اجتماعى به خصوص نظامى در مسجد شکل گرفت و مردم از مسجد نهضت را شروع کردند و از آنجا انقلاب به ثمر رسید.
ظهور امام زمان (عج)
ظهور یعنى ظاهر شدن امام زمان (عج) از پس پرده غیبت تا جهان را پر از عدل و داد کند، چنانچه از ظلم و جور پر شدهاست. آنچه که حایز اهمیت است، اهداف و اعمال آن وجود مقدس در دوران ظهور است. در عصر ظهور چون فتنهها زیاد میشود، بسیاری از مکانها در اثر این فتنهها و فسادها، آلوده میشوند و کمتر مکان سالم در دنیا پیدا میشود که محیط سالم داشته باشد.
مسجد محلی برای شناخت خدا
از طریق مسجد میشود راههاى اطاعت خدا را شناخت و با زندگى رسول خدا و ائمه اطهار علیهم السلام آشنا شد تا انسان زندگى خود را رنگ و بوى اهل بیت بدهد و مؤمن مخلص به کسی میگویند که کارهایش براى جلب رضایت خدا باشد و از خدا و رسولش و جانشینان بر حق ایشان اطاعت کرده باشد، رفتن به مسجد انسان را به این مقام راهنمایى میکند و در اثر مداومت رفتن به مسجد انسان به درجه عالى اخلاص و ایمان میرسد.
محیط مسجد اثر تربیتى خاصی دارد و انسان را به مقام صدیقین و شهدا میرساند و کسى که به این مقام برسد آن همان متقین و مخلصین هستند که این افراد در آخرالزمان هستند که زمینه ظهور امام زمان (عج) را فراهم و خودشان را براى جنگ با کفار دررکاب امام زمان علیه السلام آماده میکنند.
نیروهاى مؤمن و مخلص زمینهسازان ظهور
نیروهای مخلص و مؤمن وقتى زندگیشان را بر اساس دستورات قرآن و فرمایش معصومین علیهم السلام تنظیم کردند، اجامعه را در سایه خودسازى متوجه حقایق احکام متعالیه اسلام خواهند کرد و بنا به فرموده قرآن در سوره شریفه بقره آیه سوم، اولین صفت متقین ایمان به غیبت، یعنى ایمان به جهان عالم غیب که گستردهتر از این جهان است بوده و یکى از مصداقهاى غیب و زندگى، وجود مقدس امام زمان علیه السلام است که از اول با غیب گره خوردهاست و تمامى مراحل و لحظات زندگى مبارک ایشان با غیب آمیخته است تا اینکه به غیبت صغرى و غیبت کبرى میرسد.
اکثر مساجد به دست مبارک امام زمان علیه السلام میرسند چون مسجد اولاً تنها مکانى است که کاربرد آن عوض نمیشود و فقط براى عبادت خداوند ساخته شده است و همیشه هم در این راستا مورد استفاده قرار میگیرد و ثانیاً کارهایى که براى تقریب به خدا و از روى اخلاص صورت گیرد باقى خواهند ماند و آثارى که با اخلاص ساخته شود و بنا نهاده شود ماندگار هستند و به دست مبارک صاحبالامر در این دنیا خواهند رسید.
رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرماید:
«من بنىلله مسجداً لا یرید به ریاء و لا سمعة بنى الله له بیتاً فى الجنة؛ هر کسی براى خدا مسجدى را بسازد و آن را براى ریا و خودنمایى به کار نبرد خداى تعالى در بهشت خانهای براى او بنا میکند» بناى مسجد ثواب خانه بهشت دارد که از روى اخلاص ساخته شود پس مساجدى که از روى اخلاص بنا شدهاند به دست ایشان خواهد رسید و امام زمان (عج) آن مساجد را آباد خواهند کرد تا مردم از آن مساجد برای عبادت خدا و رسیدگى به امور دینى و دنیایى استفاده کنند.
ارتباط مسجد با حکومت اسلامى
مسجد به عنوان یک نهاد سیاسى پر تحرک در جامعه اسلامى مطرح است در شروع حکومت سیاسى دین اسلام و ابقاء آن حکومت اسلامى مسجد نقش مهمى ایفا کردهاست و بسیاری از مسایل مهم سیاسى با مساجد آمیخته است.
شروع حکومت اسلامى و اداره آن از مسجد
وقتى سیره و زندگى پیامبر اسلام را بررسى میکنیم در سالهاى آغازین دعوت به اسلام از مسجدالحرام به عنوان یک سنگر تبلیغى و ارتباطى در راستاى پیشبرد رسالت خود استفاده میکرد با اینکه قریش و کفار بر ایشان سخت میگرفتند اما هر وقت فرصت مییافتند در مسجدالحرام مذاکراتى را با برخى از هیئتها انجام میدادند. بعد از هجرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و با ورود ایشان به مدینه بىدرنگ مسجدالنبى بنا شد و قلب فعالیتهای تبلیغى و فرهنگى و اجتماعى و سیاسى مسلمانان شد و این نهاد مقدس در حقیقت براى حیات سیاسی و اجتماعى و پیدایش تشکل سالمى در جامعه آن روز همچون قلبى تپنده بود، قضاوت و رسیدگى به دعاوى توسط پیامبر اسلام در مسجد صورت میگرفت و مذاکرات و گفت و گوهای سیاسى حضرت با افراد و هیئتهاى اعزامى از قبایل و طوایف گوناگون در مسجد انجام میگرفت و پیمان بیعت با تازه مسلمانان در مسجد منعقد میشد.
مسجد و ظهور امام زمان (عج)
شروع و ادامه حکومت اسلامى در زمان رسول خدا از مسجد بوده است و همچنین وصى بر حقش، حضرت على علیه السلام در مسجد حکومت را تشکیل داد و اداره حکومت هم از مسجد بوده، در این راستا معلوم است که شروع حکومت جهانى حضرت مهدى علیه السلام از مسجد خواهد بود و بعضى روایات مؤید آن است که حضرت حجت (عج) در آغاز کار با اندکى از یاران ظهور میکند و از مسجدالحرام ظهورش شروع میشود.
امام باقر علیه السلام فرمودند:
«همانا قائم ما از راه کوه ذى طوبى با 313 مرد به عدد رزمندگان جنگ بدر میآید تا اینکه به حجرالاسود تکیه داده و پرچم پیامبر (ص) را میافرازد.» بنابراین روایت شروع نهضت جهانى حضرت مهدى علیه السلام از مسجدالحرام است و از آنجا به دنیا پیام خواهد داد و ندای ملکوتى انا المهدى را به گوش جهانیان رسانده و برای فتح جهان از مسجد شروع خواهد کرد.
مسجد در عصر ظهور
با توجه به افکار شیطانى که در آخرالزمان شیوع پیدا میکند و در اثر تهاجم فرهنگى برخی از مردم به فساد و انحراف کشیده میشوند و موجب نزول بلاها و گرفتاریها و مشکلاتى در جامعه میشود اما بنا به فرمایش رسول اکرم صلی الله علیه وآله اهل مسجد در امانند، ایشان میفرمایند:
«اذا نزلت الافات عوفى اهل المسجد؛ هنگامى که مشکلات و بلاها (براى اهل زمین) نازل میشود اهل مساجد درامانند.» با توجه به این حدیث اهل مسجد از انحرافات در امان هستند و افکار شیطانى در آنها اثر نخواهد کرد و تهاجم فرهنگى را پاسخ داده و خودشان را نجات میدهند و از فساد و انحرافات در امان میمانند و به خاطر همین دچار بلاها و گرفتاریها و مشکلاتی که در آخرالزمان پیش میآید نمیشوند.
جهاد اکبر در عصر ظهور
مبارزه با نفس جهاد اکبر است در آخرالزمان مؤمنین باید شب و روز در جهاد اکبر باشند تا از انحرافات و تهاجمات فرهنگى در امان بمانند، این جهاد با رفتن به مسجد انجام میگیرد. رسول خدا صلی الله علیه وآله میفرماید:
«الغدو و الدواج الى المساجد من الجهاد فى سبیل الله؛ شب و روز به سوی مسجد شتافتن از اقسام جهاد کردن در راه خداست.» دو نوع جهاد وجود دارد که جهاد اصغر همان جنگ با کفار و دشمنان خارجى است و جهاد اکبر، جهاد و مبارزه با نفس اماره است و چون در آخرالزمان انواع هجمههای شیطانى براى فریب انسان و انواع خواهشهای نفسانى در جامعه رواج پیدا میکند باید جهاد اکبر انجام دهد، بنابر روایت براى این جهاد بهترین جا و وسیله مسجد است که انسان در این زمان با رفتن به مسجد از این هجمهها و فریبهاى شیطانى و خواهشهاى نفسانى ایمن میماند.
خبرگزاری شبستان، بااندکی تصرف